کدام شناگران ایرانی به المپیک می‌روند؟/ اسکندریون: فینا باید انتخاب کند

سرپرست دبیری فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو روند انتخاب و اعزام شناگران به مسابقات المپیک توکیو را توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ حمید اسکندریون در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درمورد روند انتخاب و اعزام شناگران به المپیک توکیو اظهار داشت: از دو سال قبل از المپیک ۲۰۲۰ توکیو کمیته فنی شنا در جلسه‌ای حدنصاب‌های انتخاب تیم ملی را اعلام کرد که در طول ۲ سال هر شناگری این رکوردها را کسب می‌کرد در تیم منتخب المپیک قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: تا اواخر سال ۹۸ قبل از پاندومی کرونا ۵ شناگر به نا‌م‌های بنیامین قره‌حسنلو، مهدی انصاری، متین بالسینی، سینا غلامپور، علیرضا یاوری توانسته بود این حدنصاب‌ها را به دست آورند. مقرر شده بود که این شناگران حداقل به ۷ مسابقه برون مرزی اعزام شوند که در آبان ۹۸ قبل از کرونا به جام‌جهانی قطر اعزام شدند.

سرپرست دبیری فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو، گفت: متاسفانه با شیوع کرونا و تعطیلی استخرها و لغو مسابقات برون مرزی همه برنامه‌های کادر فنی تیم ملی لغو شد. حدود ۴ ماه کلاً استخرها تعطیل شد و با‌ پیگیری فدراسیون از تیرماه تمرینات شناگران در استخر آزادی ‌و پایگاه‌های ملی اصفهان و خراسان شروع شد، اما هیچ مسابقه داخلی و خارجی برگزار نشد. همچنین از سراسر کشور در چندین مقطع شناگران به اردوی یک هفته‌ای در آزادی دعوت شدند تا اینکه در بهمن و اسفند ماه با رعایت پروتکل‌ها رکوردگیری از شناگران تیم ملی انجام شد که در این رکوردگیری‌ها مجدداً ۴ شناگر به نام‌های مهدی انصاری، سینا غلامپور و متین بالسینی و بنیامین قره‌حسنلو انتخاب شدند.

اسکندریون افزود: علیرضا یاوری به علت آسیب دیدگی و مهرشاد افقری و متین سهران به علت مثبت بودن تست کرونا نتوانستند در رکوردگیری اسفند شرکت کنند. در اصفهان از وی رکوردگیری مجدد انجام شد که به رکوردها نزدیک شده بودند، اما نتوانستند حدنصاب تعیین شده کمیته فنی شنا را به‌دست آورند. ما در فروردین ماه یک مسابقه در دبی داشتیم که با درخواست مربی متین بالسینی به این مسابقه اعزام و رکورد ۲۰۰ پروانه در این مسابقات شکسته شد.

وی عنوان کرد: روند تمرین شناگران ادامه پیدا کرده و با توجه به شروع مسابقات انتخاب المپیک، فدراسیون شنا با بیش از ۱۲کشور نامه درخواست شرکت ارسال کرد که فقط کشور صربستان و ترکیه اجازه شرکت تیم را ایران را دادند که در روزهای آخر ترکیه هم از پذیرش شناگران خارجی خودداری کرد. با درخواست مربی و هیأت شنای اصفهان در اردیبهشت ماه مجدداً از شناگران اصفهانی رکوردگیری شد که علیرضا یاوری و مهرشاد افقری ومتین سهران در آن مسابقه حدنصاب‌ها را نتوانستند به دست آورند.

سرپرست دبیری فدراسیون شنا با بیان اینکه با توجه به شرایط تیم ۴ نفره ایران انتخاب و به مسابقات صربستان اعزام شد، گفت: با توجه به درخواست هیأت شنای اصفهان و باشگاه تخصصی شنا اریس اصفهان که درسال ۱۳۹۷ قهرمان کشور شده بود این تیم تقاضای شرکت در مسابقات ترکیه را داشت که به علت لغو آن مسابقات به بلغارستان اعزام شدند. که نتایج کسب شده در صربستان و بلغارستان نشان داد که کرونا مانع روند رو به رشد شنای نشده و ۷ شناگر اعزامی نزدیک به رکوردهای ورودی B المپیک هستند و اگر می‌توانستند در مسابقات بیشتری شرکت کنند حتماً رکوردهای B بیشتری در دسترس آنها بود.

اسکندریون افزود: طبق قوانین فدراسیون جهانی شنا کشور ایران دارای یک سهمیه یونیورسالیتی بود که تا ۲۰ ژوئن باید یک نفر را معرفی می‌کردیم که بر اساس آخرین امتیاز فینا پوینت کسب شده متین بالسینی معرفی شد. بعد از این معرفی خوشبختانه با حضور شناگران اصفهانی و درخشش مهرشاد افقری رکورد ورودی B  بعد از ۱۴ سال کسب و رکورد وی اعلام و در فینا ثبت شد.
طبق قوانین فینا برای حضور در المپیک و جهانی شناگرانی که رکورد ورودی B را به دست می‌آورند در لیست منتخبین فینا قرار گرفته و نسبت به تعداد شرکت کنندگان هر ماده از شنا و فیناپوینت کسب شده انتخاب می‌شوند.

وی اظهار داشت: پس از کسب این رکورد با ارزش فدراسیون شنا با توجه به اینکه متین بالسینی را در زمان مقرر معرفی کرده بود با مکاتبات متعدد درخواست حضور دو شناگر در المپیک ژاپن را دارد که در صورت موافقت برای اولین بار دو شناگر اعزام خواهند شد. در صورت عدم موافقت طبق قوانین موجود فینا طبق فیناپوینت تعداد شرکت کنندگان ماده ۱۰۰ متر پروانه و ۲۰۰ متر پروانه فدراسیون جهانی شناگر نهایی را انتخاب خواهد کرد. در هر صورت در سال‌های گذشته با همت مربیان وسسیستم غیر متمرکز تمرینی شنا، شاهد پیشرفت و بهبود رکوردها هستیم که با ادامه این روند و حمایت ملی و نگاه ویژه شنا در آینده شاهد درخشش بیشتری از شناگران خواهیم بود.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.