یعقوبی: امیدوارم جام شروع دوباره نوید بخش روزهای خوبی برای شنای آب‌های آزاد کشور باشد

سرپرست هیات شنای استان مازندران : تمامی چهره‌های مطرح رشته شنای آب‌های آزاد کشور در رقابت های "جام شروع دوباره " حضور داشتند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ مسابقات شنای آب‌های آزاد قهرمانی کشور در رده‌های سنی زیر و بالای بیست سال و همچنین گروه‌های سنی بزرگسالان و پیشکسوتان، به میزبانی هیات شنای استان مازنداران طی چند روز گذشته در شهر نوشهر برگزار شد. در ارتباط با جنبه‌های مختلف انجام این رقابت ها، گفتگوی کوتاهی با مهرداد یعقوبی جویباری سرپرست هیات شنای استان مازندران انجام دادیم که میخوانید:

چرا این رقابت ها با عنوان” جام شروع دوباره ” برگزار شد؟

پس از شروع پاندومی کرونا و تعطیلی استخرها، تمامی رقابت‌های شنا در سطح کشور متوقف شد و مسابقات شنای آب‌های آزاد قهرمانی کشور اولین رقابت‌هایی بود که بصورت رسمی و با حضور همه جانبه شناگران برگزار شد و این  ویژگی به معنای شروعی دوباره برای انجام فعالیت‌های مهم در رابطه با رشته ورزشی شنا در سطح کشور بود.

رقابت‌های  فوق با چه اهدافی برگزار شد؟

هدف از برگزاری این مسابقات بخصوص در رده های سنی زیر و بالای بیست سال شناخت نفرات برتر کشوری، دعوت آنها به اردوی تیم ملی و اعزام به مسابقات بین المللی آتی بوده است و در رده های سنی بزرگسالان و پیشکسوتان هم توسعه و ترویج همگانی شنا در بین علاقمندان به عنوان اهداف اصلی مورد نظر قرار داشت.

میزان استقبال شناگران از این رقابت ها در چه سطحی بود؟

خوشبختانه این دوره از مسابقات نسبت به دوره‌های قبلی از استقبال خوبی برخوردار شد و تقریبا تمامی چهره‌های مطرح رشته شنای آب‌های آزاد کشور در این رقابت ها حضور داشتند.

در این مسابقات چه تعداد شناگر از چند استان کشور حضور داشتند و این رقابت‌ها در بخش‌های مختلف در چه مسافت‌هایی برگزار شد؟

در رده‌های سنی زیر و بالای بیست سال ۴۲ شناگر از ده تیم و استان شرکت داشتند و در بخش مستر هم ۱۴۱ شناگر در قالب ۱۴ تیم استانی در این مسابقات به رقابت با یکدیگر پرداختند. همچنین تمامی مسافت‌هایی که برای رقابت شناگران در این مسابقات در نظر گرفته شده بود بر اساس استانداردهای بین المللی انتخاب شده بود به این ترتیب که شناگران برای کسب رده‌های برتر در رده‌ سنی زیر بیست سال در مسافت سه کیلومتر و شناگران رده سنی بالای بیست سال در مسافت پنج کیلومتر به رقابت پرداختند. در بخش مستر  هم شناگران شرکت کننده درسه مسافت یک، یک‌ونیم و دو کیلومتر رقابت‌های خود را برگزار کردند.

در آینده و برای ارتقای کیفی نفرات برتر این رقابت‌ها بخصوص در رده‌های سنی زیر و بالای بیست سال چه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است ؟

از سوی فدراسیون شنا برای نفرات برتر این مسابقات، برنامه‌هایی مانند برگزاری اردوهای امادگی و اعزام به مسابقات بین المللی قطعا در دستور کار قرار خواهد گرفت و در رابطه با نفرات برتر استان مازندران نیز در نظر داریم اردو های درون استانی را برای تداوم آمادگی آنان به اجرا بگذاریم.

جهت رشد و تعالی رشته شنا در آب‌های آزاد، هیات شنای استان مازندران چه برنامه‌هایی را برای آینده پیش بینی کرده است؟

در این رابطه ما برنامه های متعددی را در دستور کار خود قرار داده ایم که از جمله این برنامه های میتوان به استعدادیابی همه جانبه در سطح استان، برگزاری رقابت‌های درون استانی، برگزاری اردوهای آمادگی و مسابقات چند جانبه اشاره کرد که  امیدواریم اجرای آنها، نوید بخش روزهای خوبی برای رشته شنای آب‌های آزاد کشور باشند.

چه چهره‌های شاخص و آینده داری در این رقابت‌ها دیده و شناخته شدند؟

جوانان مستعد و مطرحی از استانهای تهران، مازندران، کردستان، گلستان و گیلان در این مسابقات حضور داشتند که همگی می‌توانند تاثیرات مهمی را در رشد کمی و کیفی رشته شنا در آب‌های آزاد کشور بگذارند اما در سطح استان مازندران میتوانیم از علی کرد نائیچ و رضا محمودی در رده سنی زیر بیست سال نام ببریم که می‌توانند در این رشته ورزشی به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنند و در رابطه با ارزیابی نحوه فعالیت مربیان در این رقابتها هم باید تاکید کنم که تمامی مربیان برای حضور در این رقابت‌ها تلاش همه جانبه‌ای را انجام داده بودند که جای تقدیر و تشکر دارد اما در رابطه با استان مازندران باید از مربیان دلسوزی مانند محمد بنده نژاد و محمد خسروی یاد کنم که برای ارتقا بار کیفی این رقایتها تلاش زیادی انجام داده بودند.

برای بهتر برگزارشدن رقابت‌های شنای آب‌های آزاد چه پیشنهاداتی دارید؟

با توجه به اینکه استان مازندران از موهبت الهی وجود دریا برخوردار بوده و استعدادهای نابی در این استان وجود دارند پس قطعا می‌تواند میزبان مسابقات مختلف داخلی و حتی بین المللی در این رشته ورزشی باشد که امیدواریم این ویژگی مورد توجه فدراسیون شنا قرار گیرد، ما در طی یک هفته دو رویداد مهم در رابطه با رقابت‌های شنا آب‌های آزاد برگزار کردیم که میتوانند محک جدی و خوبی جهت برگزاری و انجام فعالیت‌های بیشتر، گسترده تر و کیفی تر در این رشته ورزشی در استان مازندران باشند.

انتظار شما از فدراسیون شنا چیست؟

از فدراسیون شنا انتظار داریم که در خصوص  ایجاد پایگاه‌های شنای آب‌های آزاد در استان‌هایی مانند مازندران، گیلان، گلستان و برخی استان‌های جنوب کشور، هیات های شنا استانی را حمایت کرده و با اختصاص بودجه مناسب از محل اعتبارات ملی، برای تجهیز نمودن این پایگاه‌ها، ما را حمایت کنند. دربرخی از مناطق استانهای شمالی کشور مانند بنادر نوشهر، انزلی، بابلسر و امیرآباد امکانات خوبی وجود دارد که میتوان از این امکانات برای ایجاد پایگاه‌های تخصصی منطقه‌ای شنا استفاده کرده و بهره برد که این مسئله هم میتواند مورد توجه مسئولین فدراسیون قرار گیرد. همچنین میتوان در یک برنامه ریزی هشت ساله تعداد پایگاه های شنای آب‌های آزاد را در نوار ساحلی استان مازندران را افزایش داد که قطعا خروجی این طرح و برنامه میتواند بستر مناسب را برای ظهور استعدادهای استانی در رشته شنای آب‌های آزاد را فراهم کند.

و نکته پایانی؟

لازم میدانم از محسن رضوانی ریاست فدراسیون شنا بخاطر اعتماد به هیات شنای استان مازندران جهت میزبانی این رقابت‌های مهم و همچنین از حسن رنگرز مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان مازندران برای حمایت‌های صورت گرفته تشکر و قدردانی داشته باشم.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.