ثبت سه رکورد جهانی در دومین روز رقابت‌های شنا

یازدهمین روز از مسابقات قهرمانی جهان فینا (کازان 2015) با جابجایی سه رکورد جهانی و برگزاری چهار ماده فینال به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ دومین روز از مسابقات شنا و یازدهمین روز از مسابقات جهانی فینا (کازان ۲۰۱۵) با سه رکوردشکنی در شنای زنان همراه شد. “کیت لدسکی” که روز گذشته مدال طلای ۴۰۰متر آزاد را کسب کرده بود، در مرحله مقدماتی ماده ۱۵۰۰متر آزاد موفق به ثبت رکورد جهانی جدید شد. او که رکورددار پیشین این ماده نیز بود در این مسابقات ۱۵۰۰متر را در ۱۵دقیقه و ۲۷ثانیه و ۷۱صدم ثانیه شنا کرد تا یک ثانیه رکورد جهان را کاهش دهد.

“سارا سوستروم” سوئدی هم بار دیگر رکوردشکنی کرد. او که دیروز (دوشنبه) در مرحله نیمه نهایی ماده ۱۰۰متر پروانه حدنصاب جدیدی را ثبت کرده بود امروز و در مرحله فینال هم رکوردشکنی کرد. او اینبار ۱۰۰متر را در ۵۵ثانیه و ۶۴صدم ثانیه شنا کرد تا بار دیگر رکورد جهان ۱۰صدم ثانیه کاهش یابد. او پس از این رکوردشکنی عنوان کرد: “این رکوردشکنی نتیجه شش سال تمرین بسیار سخت و مداوم است .”

“کاتینکا هوسزو” شناگر پرقدرت مجارستان که ملقب به بانوی آهنی هم شده است رکورد ۲۰۰متر مختلط انفرادی را شکست. او این مسافت را در ۲دقیقه و ۶ثانیه ۱۲صدم ثانیه شنا کرد.

فدراسیون جهانی شنا علاوه بر اهدا جایزه به نفرات اول تا هشتم ( از ۲۰ تا یک هزار دلار) در این دوره از مسابقات برای هر جابجایی رکورد جهانی نیز مبلغ ۳۰هزار دلار را به عنوان پاداش شناگران در نظر گرفته است. تا به اینجا “سوستروم” سوئدی مبلغی نزدیک به ۸۰هزار دلار (بیش از ۲۶۰میلیون تومان) به عنوان جایزه از آن خود کرده است.

در فینال های برگزار شده دیروز هم سوئد، انگلستان، فرانسه و مجارستان طلایی شدند. در ماده ۱۰۰متر پروانه “سارا سوستروم” از سوئد پس از جابجایی رکورد جهان اول شد. شناگران دانمارک و چین هم موفق به کسب نشان های نقره و برنز شدند. این نماینده سوئد در ماده ۱۰۰متر بیش از دو ثانیه از رقیبان خود سریع تر بود.

دومین فینال محل درخشش آدام پتی” بود. او در ماده ۱۰۰متر قورباغه مردان مطابق پیش بینی ها به مقام نخست دست یافت. رکورددار ماده ۱۰۰متر قورباغه که جزو معدود نفراتی است که این مسافت را زیر ۵۸ثانیه شنا کرده در مسابقه فینال ۵۸ثانیه و ۵۲صدم ثانیه را ثبت کرد. پس از او رقیب همیشگی اش “کمرون وندربرگ” اهل آفریقای جنوبی قرار گرفت و نماینده انگلستان سوم شد. نکته جالب درباره این فینال آنکه نفرات اول و دوم رکوردی دقیقا مشابه با مرحله مقدماتی از خود به جای گذاشتند.

طلای ۵۰متر پروانه مردان هم در اختیار شناگر فرانسوی قرار گرفت. “فلورنت مانائودو” این مسافت را در ۲۲ثانیه و ۹۷صدم ثانیه شنا کرد. پس از او “نیکلاس سانتوس” برزیلی دوم شد. در این مسابقه دو نفر هم به نشان برنز دست یافتند. “لازلو چه” مجارستانی و “کورناد چرنیاک” لهستانی هردو دقیقا زمان ۲۳ثانیه و ۱۵صدم ثانیه را ثبت کردند.

شنا

 

آخرین مدال طلای دیروز هم در دستان “بانوی آهنی” قرار گرفت. “کاتینکا هوسزو” که از جمله سفیران مسابقات کازان ۲۰۱۵ هم هست دیروز و در مرحله مقدماتی رکورد اروپا را در ماده ۲۰۰متر مختلط انفرادی زنان جابجا کرد. او امروز و در مرحله فینال این ماده هم خوش درخشید و با ثبت زمان ۲دقیقه و ۶ثانیه ۱۲صدم ثانیه علاوه بر ثبت رکورد جدید جهانی مدال طلای دیگری به کارنامه افتخاراتش افزود. پس از او شناگرانی از ژاپن و انگلستان با بیش از دو ثانیه اختلاف قرار گرفتند.

با ثبت این نتایج در پایان روز یازدهم، تغییری در تیم های بالانشین جدول ایجاد نشد و چین با ۱۱ طلا با خیالی آسوده صدرنشین است. روسیه هم به لطف درخشش ورزشکارانش در شنای موزون با هشت طلا در ده دوم قرار دارد. ایالات متحده امریکا هم با چهار طلا در جایگاه سوم قرار دارد.

روز دوشنبه(۱۱مرداد۱۳۹۴) مسابقات شیرجه از ارتفاع زیاد (High Diving) هم آغاز شد. این مسابقات با حضور بیش از ۲۰ شیرجه رو برتر جهان و در ماده سکوی ۲۷ متر مردان مرحله مقدماتی خود را به پایان رساند. در ادامه این مسابقات امروز (سه شنبه) شاهد ادامه مسابقات شنا و برگزاری مرحله یک چهارم نهایی مسابقات واترپلو مردان خواهیم بود.

شانزدهمین دوره مسابقات جهانی فینا با حضور ۱۸۹ کشور از دوم مرداد ۱۳۹۴ آغاز شده است و در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ به پایان می رسد. جمال چاوشی فر و آریا نسیمی شاد دو نماینده شنای ایران در این مسابقات هستند که در چهار روز و در رشته های قورباغه و کرال پشت با رقیبان خود مسابقه می دهند. روزهای ۱۵ و ۱۷ مرداد شناگران ایران باید در دو ماده رقابتی باقی مانده خود به آب بزنند.

 

رکوردهای ثبت شده در فینال مسابقات شنا:

روز دوم- دوشنبه(۱۲ مرداد ۱۳۹۴)

۱۰۰متر قورباغه مردان:

  1. “آدام پتی” از انگلستان- ۵۸.۵۲
  2. “کمرون وندربرگ” از آفریقای جنوبی- ۵۸.۵۹
  3. “راس مورداک” از انگلستان- ۵۹.۰۹

 

۵۰متر پروانه مردان:

  1. “فلورنت مانائودو” از فرانسه- ۲۲.۹۷
  2. “نیکلاس سانتوس” از هلند- ۲۳.۰۹
  3. “لازلو چه” از مجارستان و “کورناد چرنیاک” از لهستان- ۲۳.۱۵

 

۱۰۰متر پروانه زنان:

  1. “سارا سوستروم” از سوئد- ۵۵.۶۴
  2. “جنت اوتسن” از دانمارک- ۵۷.۰۵
  3. “لو یینگ” از چین- ۵۷.۴۸

 

۲۰۰متر مختلط انفرادی زنان:

  1. “کاتینکا هوسزو” از مجارستان- ۲:۰۶.۱۲
  2. “کاناکو واتانابه” از ژاپن- ۲:۰۸.۴۵
  3. “سیبن ماری اوکانر” از انگلستان- ۲:۰۸.۷۷

 

جدول رده بندی مدال تا پایان روز یازدهم:

  1. چین با ۱۱طلا، ۹ نقره و چهار برنز
  2. روسیه با هشت طلا، چهار نقره و یک برنز
  3. آمریکا با چهار طلا . سه نقره و دو برنز
  4. فرانسه با سه طلا
  5. انگلستان با دو طلا، یک نقره و پنج برنز

 

 

image_printپرینت مطلب