شانس حضور در المپیک برای شناگر روس زنده شد!

یولیا افیمووا قهرمان جهان شنا در ماده 100متر قورباغه که به دلیل استفاده از ماده ممنوعه ملدونیوم از کلیه فعالیت های ورزشی محروم شده بود، با توجه به بیانیه جدید فینا شانس حضور در المپیک ریو را دارد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛

ملدونیوم ماده‌ای است که آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) مصرف آن را از روز اول ژانویه ۲۰۱۶ ممنوع کرده است.

با این وجود از آن زمان تاکنون ۱۳۰ ورزشکار در جهان به دلیل استفاده از این ماده غیرمجاز، دوپینگی معرفی شده‌اند که نزدیک به ۳۰ نفر از آنها از کشور روسیه هستند. این در حالی است که بیشتر این ورزشکاران از مصرف این ماده ابراز بی‌اطلاعی و در واقع بی‌گناهی کرده‌اند.

از این بین پرونده شناگر مطرح روس (یولیا افیمووا) پیچیده تر از سایرین پیگیری شد.  “افیمووا” که در مسابقات جهانی کازان۲۰۱۵ با ثبت زمان یک دقیقه و ۵ثانیه و ۶۶صدم ثانیه نشان طلای ۱۰۰متر قورباغه را گرفت و یکی از امیدهای اصلی روسیه برای مدال آوری در المپیک است مانند سایر ورزشکاران ابراز بی اطلاعی از مصرف این دارو کرده است.

این شناگر، پیش از این و بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ هم بیش از یک سال به دلیل استفاده از داروی ممنوعه از حضور در مسابقات محروم بود. از طرفی میزان ملدونیوم در بدن او تا حدی قابل چشم پوشی بود. فدراسیون جهانی شنا (فینا) هم چندماه پیش با صدور بیانیه ای اختصاصی درباره این شناگر اعلام کرد او فعلا در حالت تعلیق به سر می برد تا کمیته دوپینگ فینا با تشکیل جلسه رأی نهایی را راجع به او اعلام کند.

حالا پس از گذشت چند ماه از آن ماجرا، کمیته فینا روز گذشته (یکشنبه) با صدور بیانیه ای تازه از لغو محرومیت این شناگر خبر داد. در این بیانیه اعلام شده است که لغو تعلیق موقت فعالیت های ورزشی این ورزشکار از تاریخ ۲۰ می ۲۰۱۶ (۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵) اجرایی و این موضوع به فدراسیون روسیه و خود او ابلاغ شده است.

این اتفاق باتوجه به توصیه تازه آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) به فدراسیون جهانی شنا رخ داده است.  اینکه ملدونیوم چقدر در بدن ورزشکاران باقی می‌ماند، موضوعی است که بر سر آن بحث‌های زیادی صورت گرفته  و “وادا” هم از فینا (فدراسیون جهانی ورزش های آبی) خواست تا برای تحقیقات بیشتر پیرامون این موضوع صبر کند.

باوجود تمام این گفته ها، فینا اعلام کرده است که این پرونده همچنان باز است. بر این اساس رأی نهایی فدراسیون جهانی شنا منوط به تحقیقات جامع “وادا” است. “افیمووا” موظف است پس از مشخص شدن تمامی تست ها روی این ماده و اثرات آن در دادگاه ورزشی حاصر شود و از خود دفاع کند.

با این وجود درحال حاضر فعالیت های ورزشی این شناگر پرافتخار به حالت عادی بازگشته است. اما شنیده ها حاکی از آن است که او هنوز برای ادامه مسیر آماده سازی به اردویش در باشگاه تروجان آمریکا باز نگشته است.

باید منتظر ماند و دید سرنوشت او به کجا ختم می  شود.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب