مبارزه با چاقی و مزایای تمرین در آب

راه رفتن یا دویدن روی تردمیل در آب باعث افزایش هزینه انرژی می شود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ در راستای انتشار مقالات کوتاه علمی و ترویجی در حوزه همگانی رشته های آبی، کمیته همگانی فدراسیون نخستین مقاله در این زمینه را انتشار کرد.

مقاله فوق با عنوان چاقی و تمرین در آب به همت ایمان رحیمی جمع آوری شده و به موضوع چاقی و تاثیر مثبت تمرینات آبی بر کاهش اضافه وزن می‌پردازد.

 

چاقی و تمرین در آب

 

اضافه وزن و چاقی در بین افراد جامعه یک مشکل مهم تندرستی عمومی در سراسر جهان بشمار می رود به طوری ۴۱ میلیون کودک زیر ۵ سال و بیش از ۳۴۰ میلیون کودک و نوجوان ۵ تا ۱۹ ساله به عنوان گروه دارای اضافه وزن یا چاق در جهان شناخته شده اند. عواقب ناگوار ناشی از چاقی در کودکان و نوجوانان قابل توجه می باشند. به عنوان مثال، مطالعه ای در مورد کودکان و  نوجوانان ۵ تا ۱۷ ساله نشان داد که تقریبا ۷۰٪ از جوانان چاق حداقل یک عامل خطر بیماری قلبی عروقی (کلسترول بالا ، فشار خون بالا ، و غیره) دارند. کودکان و نوجوانان چاق همچنین در معرض خطر بیشتری برای پیش دیابت بوده و همچنین برای ابتلا به مشکلات استخوانی و مفاصل ، آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب) و مسائل اجتماعی ، روانشناختی همچون خود کوچک بینی ، عزت نفس پایین و کیفیت پایین زندگی مستعدتر هستند. نشان داده شده است که اضافه وزن و چاقی طولانی مدت در کودکان و نوجوان ، در بزرگسالی نیز ادامه پیدا می کند، بنابراین بزرگسالان دارای اضافه وزن و یا چاقی را در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی ، دیابت نوع ۲ ، سکته مغزی ، انواع مختلفی از سرطان و آرتروز قرار می دهد. از این رو انجام فعالیت های ورزشی می تواند راهکاری بدون هزینه در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و جلوگیری از یک فاجعه جهانی باشد.

چرا تمرین در آب؟

مسئله مهم و حیاتی که در ارتباط با فعالیت بدنی برای افراد دارای بیماری های فوق بخصوص چاقی مفرط وجود دارد این است که وزن بیش از حد بدن باعث افزایش فشار مکانیکی به مفاصل و بافت هاو باعث محدودیت های جسمی و وقوع درد شده و منجر به کاهش فعالیت های بدنی و نهایتاً از دست دادن حجم عضلات و قدرت می شود. ترکیبی از اجزای فوق باعث افزایش BMI (شاخص توده بدنی) ، کاهش عملکرد ، درد استخوانی، عضلانی و کاهش کیفیت زندگی می شود. در جمعیت چاق ، حالت های سنتی ورزش هوازی ، مانند پیاده روی و  یا دویدن ، اغلب با افزایش خطر آسیب های اسکلتی عضلانی همراه است ، بنابراین پیروی از نسخه تمرینی دراین افراد را کاهش می دهد. درد یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در قطع فعالیت بدنی در بیماران چاق است. ترکیبی از چاقی و آرتروز زانو ، به طور معمول ، باعث ایجاد چرخه فجیع درد و از بین رفتن عملکرد و پیشرفت بیماری می شود. برای قطع این چرخه ، فعالیت بدنی و کاهش وزن می تواند سهم مهمی داشته باشد. تسکین درد با استفاده از مسکن ها و داروهای ضد التهابی ممکن است در عین حال عوارض جانبی قلبی عروقی و دستگاه گوارش را به همراه داشته باشد.

از این رو مشارکت در ورزش باید به سمتی رود که افراد به فعالیتی بپردازند که جدا از لذتبخش بودن بتواند بدون فشار مکانیکی ذکر شده به اندام ها باعث افزایش سوخت و ساز و کاهش چربی بدن گردد. AQE یا تمرین در آب به هر روش تمرینی اشاره می کند که در آب انجام شود. این تمرین ها می تواند شامل شنا در استخر که بدن به حالت افقی قرار می گیرد و یا تمرین هایی باشد که در موقعیت عمودی ، با یا بدون موسیقی یا تجهیزات ، درقسمت کم عمق یا عمیق استخر انجام می شوند. قرار گرفتن بدن در آب باعث می  شود، تغییرات مختلفی در دستگاه های فیزیولوژیکی بدن ایجاد شود که این تغییرات عبارتند از:

توزیع مجدد جریان خون، بازگشت مطلوب خون به سمت قلب، پر شدن دهلیزی بیشتر، افزایش خون ارسالی به اعضای بدن، افزایش نرخ تنفس در شرایط تقاضای متابولیک و کاهش فشار برمفاصل.  AQE معمولاً در پزشکی ورزشی برای بهبود مهارت های ورزشکاران ، تن عضلانی و تقویت تمرینات استقامتی و همچنین برای تسکین درد و اسپاسم ، آرامش و بهبود گردش خون مورد استفاده قرار می گیرد. در توانبخشی ، AQE به طور عمده برای شرایط قبل و بعد از آسیب یا بعد از عمل جراحی توصیه می شود. و در شرایط مختلف مزمن مانند فیبرومالژیا ، استئوآرتریت و شرایط روماتولوژیکی ، پارکینسون ، بیماری اسکلروز متعدد ، دیستروفی عضلانی ، آسم ، هموفیلی ، بیماری انسدادی مزمن ریوی و بیماری های مزمن قلبی ، اختلالات تعادل  و چاقی  استفاده می شود. راه رفتن یا دویدن روی تردمیل در آب باعث افزایش هزینه انرژی می شود.

“در مقالات بعدی شما را با انواع تمرین های در آب برای پیشگیری از چاقی آشنا خواهیم کرد”

 

فهرست منابع

  • Capodaglio, Paolo (2020). Rehabilitation interventions in the patients with obesity. 1th edition
  • World Health Organization (2018). More active people for a healthier world, Global action Plan for physical activity 2018-2030. WWW. WHO. INT
  • World Health Organization (2017). Taking Action on Childhood Obesity. WWW. WHO. INT
  • Rezaeipour,Mohammad (2020). Investigation of Pool Workouts on Weight, Body Composition, Resting Energy Expenditure, and Quality of Life among Sedentary Obese Older Women. Monten. J. Sports Sci. Med. 9 (2020)

برای دریافت کامل مقاله چاقی و تمرین در آب بر روی لینک زیر کلیک کنید.

چاقی و تمرین در آب

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.